Afleveringen
-
Nederlandse yuppen geven honderden - en soms wel duizenden - euro's uit aan de gietijzeren braadpannen van Le Creuset, de draadloze stofzuigers van Dyson en de minimalistische zeep van Aesop (die verstopt wordt voor 'provinciale' visite). Hoe wisten deze drie merken het huishouden sexy te maken en de keukens van Randstedelijke twintigers en dertigers te veroveren?
Verder in deze aflevering: hoe 'armzalige' microwoningen verrijzen in de grote Nederlandse steden én de miljardenwinsten van het grootste luxeconcern ter wereld: LVMH. Co-hosts Jessica Kuitenbrouwer en Jonas Kooyman praten je bij in aflevering 3 van Havermelkelite, de podcast.
Besproken artikelen:
1:52 Daily Mail - University criminology lecturer shoplifted £1,000 worth of steaks, Le Creuset cookware and boutique gin during shoplifting spree at Marks & Spencer and a garden centre, court hears
2:33 NRC - De opmars van de huurkazerne lijkt niet te stoppen. Armzalige eenkamerappartementen, op elkaar gestapeld
6:50 Financial Times - LVMH accounts for bigger share of French exports than agricultural sector
14:41 De Volkskrant - De Aesop-zeepflacon, vazen met citroenen, beige prints: wie door Funda scrolt, ziet alsmaar dezelfde interieurs
24:08 The New York Times - What Makes a Vacuum Cleaner Sexy?
28:24 Havermelkelite nieuwsbrief - Hoe Le Creuset een statussymbool werd in de yuppenkeuken
34:15 TikTok - Le Creuset Shallot
Boek: De perfecties - Vincenzo Latronico
Boek: Laat de wereld achter - Rumaan Alam
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Alpro. -
Randstedelijke twintigers bestellen massaal matcha bij de koffiebar. Hoe groeide deze dure, groene, Japanse drank in korte tijd uit tot een statussymbool én een miljardenindustrie? En waarom zijn juist angstige Gen Z'ers bereid om zeven euro voor deze delicatesse te betalen? En: kan deze groene poeder een burn out voorkomen? Jessica Kuitenbrouwer en Jonas Kooyman praten je bij, in deze tweede aflevering van Havermelkelite, de podcast.
Besproken artikelen:
Financial Times - For runners, marathons have become the new ‘fashion weeks’
The Guardian - ‘When I wear this shirt, I feel part of a tribe’: how running club merch became a marker of cool
Curbed - The Immediately Outdated Renovation
Vox - “Good taste” is all about class anxiety
WWD - Can Matcha Cure Burnout?
NRC - Ze staat om zes uur op en is jaloersmakend succesvol: de opkomst van ‘That Girl’
Anouk Kootstra - Een jas die past (Naked taste, Pierre Bourdieu)
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Alpro. -
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
Driegangenmenu's, bakfietsen, influencers en Marie Stella Maris-geurspray in de tent: waar festivals ooit alternatieve vrijhavens waren, lijken ze nu te zijn overgenomen door vermogende twintigers en dertigers uit de Randstad. In alle luxe streven zij een dag of weekend lang het ultieme genot na, om - als echte agendahedonisten - maandag weer op kantoor te verschijnen. In deze eerste aflevering van Havermelkelite, de podcast, vragen Jessica Kuitenbrouwer en Jonas Kooyman zich af: hoe werd de mosh pit een posh pit?
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Alpro.